Proponuję konspekt zajęć z nauczania zintegrowanego z edukacji artystyczno - technicznej. Szczególnie przydatny podczas hospitacji diagnozującej, gdzie uczniowie prezentują umiejętność pracy w zespole oraz umiejętność wykonania pracy plastycznej.
Konspekt zajęć nauczania zintegrowanego w klasie I
Temat: Pory roku – praca plastyczna z wykorzystaniem różnych materiałów.
Cel główny: Uczeń przedstawia sceny, sytuacje realne z uwzględnieniem kształtu i barwy. Cele szczegółowe: Uczeń:
Ø efektywnie i zgodnie współdziała w zespole,
Ø starannie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną, Ø potrafi zaśpiewać piosenkę,
Metody w/g Wichury: metody podające – wyjaśnienie, opis, metody operatywne -
praktycznego działania,
Środki dydaktyczne: zestaw krzyżówek, szary papier,
Forma org.: zbiorowa jednolita, grupowa, indywidualna,
Przebieg lekcji:
Powitanie. Czynności organizacyjno – porządkowe. Sprawdzenie obecności .
Przydzielenie grup. Wybór kapitana drużyn.
Rozwiązywanie krzyżówek. Hasłami są nazwy pór roku. Każda grupa ma inną krzyżówkę. Należy podać wyrazy będące rozwiązaniami i hasło: wiosna, lato, jesień, zima.
Krótkie wypowiedzi na temat pór roku. Z czym wam się kojarzy dana pora roku? ,np.
Wiosna – bocian, jaskółka, przebiśniegi, zielona trawa,
Lato – kwiaty, zboże, słońce, łąki, bociany,
Jesień – opadające kolorowe liście z drzew, zwierzęta gromadzące zapasy,
Zima – śnieg, zabawy na śniegu, bałwan, itp.
Prezentacja poznanych piosenek. Każda grupa prezentuje - śpiewa na środku klasy piosenkę związaną ze swoją porą roku, rozwiązaniem krzyżówki.
Wiosna ,,Ku-ku, ku-ku” Lato ,,Lato,lato” Jesień ,,Jabłka”
Zima ,,Kulig”
Wykonanie pracy plastycznej ,,Pora roku”.
Uczniowie pracują w grupach. Po wcześniejszym wyjaśnieniu wykonują pracę plastyczną – komponują z gotowych elementów oraz dorysowują wybrane sceny bądź sytuacje realne tak, aby przedstawić porę roku z jej cechami charakterystycznymi.
Każda grupa pracuje 5 minut i następuje zmiana stanowiska pracy zgodnie ze wskazówkami zegara tak, aby wszyscy uczniowie wykonywali daną pracę.
Podsumowanie zajęć. Ekspozycja wykonanych prac.
Ilona Goldman |